1. szakasz: Csókakő vasúti megállóhely – Gánt
(18,6 km, 360 m szintkülönbség)

A csókakői vasútállomástól aszfaltúton haladunk a község felé. Az út észrevétlen emelkedik, s amikor elérjük a falut, a vasúti megálló szintjénél 120 méterrel vagyunk magasabban. A főutcán északkeleti irányba haladva balról elhagyjuk a római katolikus templomot. Csókakő végéhez érve jobbra találjuk azt a vendéglátóipari egységet, mely egyben bélyegző hely is.
Utunkat a bal oldali aszfaltos úton, majd egy Y elágazáshoz érve ismét a bal oldali ágon folytatjuk. A vízműtelephez felérve a jobb oldali úton megyünk tovább Csókakő vára felé. Jobbról egy rekultivált kőfejtőt találunk, majd rövidesen a 13. századi várrom alá jutunk. A P L jelzésen felkapaszkodva igen szép kilátást élvezhetünk a Móri-árok és az azon túl kezdődő Bakony felé.
Mielőtt megkezdenénk vértesi túránkat, frissítsük fel vízkészletünket a Vár-völgy bejáratától balra található nyomóskútnál, mert Gántig nincs vízvételi lehetőségünk. Visszatérve a K és P L jelzésre, nagyjából észak felé vezet a Vár-völgy erdős, sziklás, szűk völgyfenekén a lassan emelkedő, gyenge talajút. Itt a legragyogóbb nyári napsütésben is félhomály terjeng, amiben romosan állnak a hatalmas sziklatömbök, ágaskodó függőleges falak. A nemsokára jobbra látható meredek, csúszásveszélyes hegyoldalon vezető ösvényen felkapaszkodhatunk a Vár-völgyi-kőlyukhoz. A kb. 10 méter hosszú, 5–6 méter széles és 0,5–1,5 méter magas barlang a dolomit sziklafalban található.
A völgy aljára visszatérve alig 10 perc múlva utunkból balra elválik a Mórra tartó P L jel, mi pedig állandó emelkedéssel érünk a Vár-völgyet derékszögben keresztező Határnyiladékba. Itt jobbra, északkeletre térünk egy köves útra, és kb. 10 perces gyaloglás után egy szép nyiladéknál, a Kocsmáros-dombnál keresztezzük a Csákberény–Mór Z jelzést. A kerítés jobb oldalán haladunk északkeleti irányba. Az út bal oldalán található fenyves végén balra fordulunk északnyugati irányba (itt vigyázzunk, nehogy az eddigi kocsiúton haladjunk egyenesen tovább). Az északnyugati irányú nyiladékban kb. 300 méter megtétele után újra északkelet felé vesszük az irányt a fennsíkszerű terepen, míg a K + jelzés továbbvezet a nyiladékban. A Nagy-bükk magasságában gyönyörű fenyvesben, majd 100 méter után bükkös erdőben vezet utunk. A tisztásra kiérve balkanyart veszünk, az erdőbe beérve aztán a jobb oldali nyiladékon megyünk tovább északkeleti irányba. Az út 80 méter után elágazik a régi K-re, ennek bevezető szakasza szürkével le van festve. Az új K egyenesen halad tovább a Pátrácos irányába. 100 méter után kiérünk egy aszfalt útra, melyen jobbra indulunk. Balra egy nagy tisztás található, az út pedig két kerítés között halad tovább, míg el nem éri a Horog-völgyi erdészeti utat. Ezen jobbra, délnyugat felé fordulva alig 10 perc múlva kelet felé – az út hajtűkanyarjából balra – egy gyönyörű völgyben folytatjuk túránkat, és kb. 15 perc után keresztezzük a Csákberény–Pusztavám Z jelzést. Ezen jobbra fordulva pár perces kitérővel felkereshetjük a Géza-pihenőt, amelyet DR. GÖBLYÖS GÉZA ügyvédről neveztek el, aki nagyon sokat tett Fejér megye természetjárásáért. A pihenőhelyről gyönyörű kilátás nyílik az alatta húzódó Horog-völgyre.
Visszatérve a K jelzésre, az 20 méteren közösen megy tovább a Z jelzéssel, ekkor jobbra letér kelet felé, az Antal-árok irányába. Az út kb. 100 méter után egy 5-ös elágazáshoz ér, itt jobbról számítva a másodikon folytatjuk utunkat kelet felé. A K sáv és a K + által határolt területen találjuk a Redl-emlékművet, amelyet egy erdészről neveztek el. A tisztásra kiérve egy lombos csemetés által övezett úton haladunk az erdészházig, amelyet balról kerülünk meg. Lefelé ereszkedünk az Antal-árok felé, melynek végén jobbról elhagyjuk a K + jelzést. Az Antal-árokból kiérve egy tisztáson találjuk magunkat, ahol előttünk a gánti Szőlő-hegy tornyosul. Balra kiágazik a K O jelzés, amely Kápolnapuszta és a Vörösmarty-forrás felé visz. Mi egyenesen megyünk tovább délkelet felé, Gánt irányába. Rövidesen keresztezzük a S sáv jelzést, amely a Disznó-saroktól Gánt-Bányatelepig vezet. A K jelzésen a falu nyugati határáig haladunk, azt elérve balra fordulunk egy köves-zúzalékos úton, és ezen közelítjük meg Gántot. Itt két helyen is lehet bélyegezni: a Gránás Turistaházban és a Vértes Vendéglőben.

2. szakasz: Gánt – Mindszentpuszta – Kőhányáspuszta
(12,3 km, 290 m szintkülönbség)

Mielőtt Gántról továbbmennénk, érdemes kicsit megpihenni a Vértes Vendéglőben, ahol kitűnően főznek. Nagyobb csoportok érkezése előtt nem árt telefonon bejelentkezni (22/354-013). Gántra Székesfehérvárról (és visszafelé is) 2 óránként van buszközlekedés.
A község központjának kis ligetéhez érve egy térképes tájékoztató táblát találunk, amely a Vértesi Natúrparkot mutatja be. A Gránás Turistaház előtt elhaladva a K + jelzésen, közvetlenül az út mellett nagyon jó, bővizű forrást találunk. Kulacsainkat friss vízzelfeltöltve visszatérünk a K sáv jelzésre, és északnyugat felé vesszük utunkat a Juhakol keleti oldalán. Egy közeli épületrom mellett erdőbe érünk, és egy nagy sziklákkal szegélyezett völgyfenéken haladunk tovább (a közelben látható a Leányfej-szikla is). A Hajszabarna tetejére vezető K háromszög jelzés balra ágazik el, ahonnan gyönyörű kilátásban lehet részünk.
Visszatérve a K sáv jelzésre, leereszkedünk és rátérünk a kék négyzet jelzésre, melyen 200 métert haladva elérünk Mindszentpusztára. Itt két kulcsosház található, a telepen nincs villany, vizet a közeli kútból kell felhúzni. Bélyegző a Bányász kulcsosház kerítésén van (bélyegzőpárna szükséges).
Mindszentpusztáról észak felé haladunk tovább a K négyzet jelzésen, míg el nem érjük újból a jobbról bejövő K jelzést, amelyen az előbb Gántról feljöttünk. A K négyzet rövidesen elválik tőlünk Oroszlány irányába. Mi a Som-hegyet megkerülve észak, majd kelet felé haladunk tovább, és keresztezzük a Disznó-völgyet. Később tölgyes és irtás határán gyalogolva érintjük a pusztavámi erdészeti aszfalt utat. Rossz időben az aszfalt úton sétálhatunk északi irányba egészen a Csáki-vár aljáig, ahol ismét találkozunk a K jelzéssel. Ezt követve pár perc múlva elérünk a jobbra felkapaszkodó K L jelzéshez, amelyen újabb pár perces fárasztó emelkedővel a Csáki-vár alig látható maradványaihoz jutunk.
Visszatérve az erdős, keskeny völgyfenéken, majd gyenge talajúton haladó K jelzésre, felérünk a Nagy-tiszta szép kilátást nyújtó irtására. Innen a Batonna-hegy, a Hosszú-bükk és a Kis-bükk szép erdőiben nagyjából keletnek tartva, végül nagy balkanyart véve ereszkedünk le Kőhányáspusztára. A kis településen bélyegző hely, kulcsosház, szépen felújított kápolna és időszakosan nyitva tartó büfé található. Túránkat akár itt abba is hagyhatjuk. Autóbusszal Csákvár, Székesfehérvár, Dunaújváros, Komárom felé utazhatunk tovább (napi két járatpár).

3. szakasz: Kőhányáspuszta – Várgesztes – Szárliget vasútállomás
(17,6 km, 510 m szintkülönbség)

Kőhányáspusztáról az Oroszlányba tartó S négyzet jelzéssel együtt lépünk ki északnyugat felé a csákvár-környei aszfaltútra. Erről azonban már néhány perc múlva letérünk jobbra, egy északkelet felé vezető gyenge talajútra (az út elején található oszlopon látható a jelzés). Az ösvényen nemsokára az erdős Német-völgybe érkezünk. Itt találjuk a Vérteskozmára vezető K + jelzés indítását. A mi jelzésünk északnyugat felé fordulva lassan emelkedik a Cseresznyefa-hajtás gyertyános bükkösében. Utunk az Űző-hegy fennsíkszerű tetején szép öreg bükkösben halad, majd leereszkedik – a balról, Oroszlány felől jövő S jelzéssel egyesülve – a Gesztesi várhoz felvezető aszfaltútra. Ezen jobbra, a kék L jelzésen felfelé alig negyedóra alatt elérjük a 14-15. századi gótikus, aránylag jó állapotban megmaradt, illetve felújított várat, amelyben egész évben üzemelő turistaszálló van. Tetejéről igen szép kilátásban gyönyörködhetünk.
A várból leereszkedve lejtős és bokros terepen érünk Várgesztes község főutcájára. A S jelzés a község déli részén levő volt erdészház közelében jobbra letér, és a Bodzás-árkon és Fáni-völgyön át elvezet Szárra. A Vadásztanya Vendéglőben szintén tudunk bélyegezni. Onnan utunkat továbbra is aszfaltúton folytatjuk a falu északi határáig, ahol jobbra tartunk a Mátyás-kút irányába. A szakadékszerű völgyben kétoldalt szép sziklafalak kísérnek minket. Köztük erősen emelkedve, a Vajdatemető szálerdején át gerincútra jutunk. Ez csaknem szintben, előbb északnyugati, majd északkeleti irányba egy épített pihenőhöz visz. Itt a rövid K O jelzés vezet le a völgybe, a jobbra alattunk levő Mátyás-kúthoz, kulcsosházhoz, valamint a mellettünk elhaladó síkvölgyi erdészeti aszfaltúthoz.
Továbbhaladva észak felé erős ereszkedővel, szálerdőben érünk a Mocsár-réthez, ahol a Mór–Oroszlány–Szár P jelzés is halad. Sáros időben az erdészeti út használatát javasoljuk, egészen a Szarvas-kútig. A K jelzés továbbra is észak felé tart. A meredek hegyoldalban balra látjuk a Vörös-lyuk kis üregét, pár perc múlva pedig elérjük a Szarvas-kutat, ahol pihenőt és nyári szállásnak is használható nagyobb esőházat találunk. Keresztezzük a síkvölgyi erdészeti aszfalt utat, és szélesedő ösvényen északnyugat felé emelkedve elérjük a keresztező nyiladékban jövő Csákvár–Tatabánya Z jelzést. Ezzel egyesülve egy mélyúton jutunk le a Vitányvár romjai alá. A Z jelzés egyenesen megy tovább észak felé, mi pedig a K jelzést jobbra, keleti irányba követve, erősen emelkedő mellékvölgyben felérünk a Vár-hegy gerincére. Innen rövid K L jelzés vezet balra nyugat felé a 14. századi gótikus vár romjának még magasan álló falaihoz.
Visszatérve az országos kékre, előbb lassan ereszkedünk, majd erősen emelkedünk egy délkeleti irányú mélyútban, végül abból balra kilépve egy tetőpontra kapaszkodunk. Innen lassan ereszkedünk lefelé egy szép bükkösben, és egy irtáson átkelve a délkelet felé vezető tatabánya–körtvélyespusztai útra jutunk. De még a puszta elérése előtt északkelet felé balra térünk, és a Mária-szakadékban – a tőle délre vezető Körtvélyespuszta–Csákányospuszta úttal párhuzamosan – ereszkedünk Szárliget felé. Közben többször keresztezzük a szakadék fenekét is, amely nyáron többnyire száraz. Ez az útszakasz a Vértes egyik legromantikusabb, legfestőibb része. A szakadék mélyén helyenként hatalmas sziklapadok vannak, nagy víz idején szép vízesés is kialakul rajtuk. Ilyenkor viszont nagyon óvatosan közlekedjünk a meredek oldalak amúgy is csúszós, keskeny ösvényein. A szakadék alsó végénél teraszos gyümölcsösbe, majd Csákányospusztára jutunk. A patak hídján túl vezet a talajút a turistaházhoz, végül pár perc múlva az 1-es út mentén levő étteremhez (a volt Birkacsárda). Innen a Hosszú-hegy mellett vezető gyenge talajúton, a futballpályát jobbról kerülve érünk be Szárligetre. A vasúti felüljárón átkelve a szárligeti vasútállomásra, vértesi kéktúránk végpontjára érkezünk, ahonnan már a Gerecsébe mehetünk tovább.