A Vértes - hegységet behálózó jelzett turistautak lehetőséget teremtenek a bakancsos túrázóknak, hogy bejárják a festői környezetet kínáló hegyeket, völgyeket. A kirándulás közben útba ejthetnek várakat, kolostorokat, történelmi emlékhelyeket, régi kastélyokat vagy múzeumokat, tájházakat. A túraútvonalak mentén pedig egy-egy kulcsos házban, vagy panzióban is megpihenhetnek. Íme néhány túra, a Vértes legszebb részein, melyeket kicsik és nagyok egyaránt teljesíthetnek:

Kőhányás – Várgesztes – Fáni-völgy – Vérteskozma
(13 km, 300 m szintemelkedés)

Kőhányásra autóbusszal, vagy gépkocsival érkezhetünk. Innen az országos K jelzését követjük, amely először az Oroszlány felé vezető út mellett halad, majd kb. 200 méter után jobbra letér a Német-völgy irányába. A turistaút élesen balra fordul, és fokozatosan emelkedik az Űző-hegyig. Utunkat tovább folytatva keskeny völgy vezet bennünket a Gesztesi-parkerdőben, ahol kiépített pihenőhely ad lehetőséget sportolásra és egyéb szórakozásra. A domb csúcsán áll a Gesztesi-vár, melyben turistaszálló üzemel. Tetőteraszáról pompás kilátás nyílik a völgyben meghúzódó falura és a környék völgyekkel tarkított hullámzó erdejére.
Gesztes várát elhagyva kb. 1 km után, a S sáv jelzést követve letérünk a Bodzás-árok turistaútjára, mely elvezet minket az Ördög-szószék és a Hirczy-emlék mellett a Fáni-völgybe. Tapasztaltabb természetjárók és a Vértest ismerők egybehangzó megállapítása szerint ez a hegység legszebb völgye. Kezdeténél, közelebbről az üzemi műút elágazásánál délkeleti irányban, a meredek és szálfás hegyoldal sziklafalának aljából nyílik a Fáni-völgy-odú bejárata.
A völgyben gyönyörködve visszafordulunk, majd a kiépített kőúton a Z sávot követve megérkezünk Vérteskozmára. Amennyiben az oroszlányi műútig kigyaloglunk (4 km), ott autóbuszra szállhatunk Székesfehérvár vagy Oroszlány irányába (ritkán jár). Ha nem tömegközlekedéssel érkeztünk, akkor Vérteskozmáról a S négyzet jelzésen addig megyünk Várgesztes irányába, amíg a K kereszt jelzéssel nem találkozunk. Ezen a Német-völgyön át visszajutunk Kőhányáspusztára.

Szár vasútállomás – Fáni-völgy – Vérteskozma
(19 km, 100 m szintemelkedés)

A vasúti pályatestet a P sáv jelzésen elhagyjuk nyugati irányba, s a kis patakon átkelve beérünk Szárra. A S sáv jelzést követve átmegyünk a településen, majd a szélső házak elhagyása után jobbra fordulunk, és a délnyugati irányú úton haladunk tovább. Enyhén hullámos földúton, helyenként pár méteres löszfoltok mellett, illetve között kirándulunk. A 185-ös magassági pontnál északnyugati irányú dűlőúthoz érünk, s ezen megyünk tovább kb. 450 métert a régi szőlőkig, majd ismét kb. 400 méter után délnyugatnak fordulunk. Ezután kb. 100 métert északnyugat felé megyünk, majd állandóan délnyugat felé haladunk, míg el nem érjük az erdő szélét, és egyben a Fáni-völgyi műutat. Egy kilométerre innen csatlakozik utunkhoz a Szálláskút felől jövő műút.
Az északnyugati irányú völgy száraz vízmosása mellett sétálunk, amely csak nagyobb esőzések idején telik meg vízzel. Ekkor viszont – mint a szerte heverő sziklatömbök mutatják – az áradat pusztító erővel zúdul végig rajta. A kanyargós völgyben helyenként festői sziklarészletek gyönyörködtetik a természetjárót. A műút érinti a Hirczy-emléket is, melyet a Magyar Munkások Turista Egyesülete állította 1929-ben, HIRCZY KÁROLY elhunyt társuk emlékére. E helyen torkollik a Fáni-völgybe a Sárkányjuk-völgy. A S jelzés mentén nyugati, majd déli irányban, és kb. 6 percen belül elérjük a kőfejtőket. Az Ördög-szószék mellett elhaladva a Z sáv jelzésre térünk, mely Vérteskozma délkeleti végén bukkan ki. A délnyugati irányú műúton a Kaszap-kút érintésével a vérteskozmai elágazónál lévő autóbuszmegállóhoz érünk, ahol buszra szállhatunk Székesfehérvár, Csákvár vagy Tatabánya irányába.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓK:

• Országos Kéktúra útvonal a Vértesben: Csókakő-Gánt-Mindszentpuszta-Kőhányáspuszta-Várgesztes-Szárliget (www.kektura.hu)
  • Túraútvonalak a Csákvári Természetjáró Egyesület ajánlásával (www.cste.hu)
  • Vértes hegységbeli turista útvonalak (www.dzs-z.hu/tura/vertes​)
  • Túrák a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség ajánlásával (www.fejer-tura.hu)
  • Természetjáró.hu- Közép-Dunántúli Piros (www.termeszetjaro.hu)

A Bakanccsal a Vértesben cincér füzet a DINPI kiadványa, mely 3 izgalmas és középtávú túrát tartalmaz a Vértesi Tájvédelmi Körzet területén. A füzet ára: 400 Ft/db, mely megvásárolható Csákváron, a Geszner-házban.